Sieć i jej ewolucja w ciągu kilku ostatnich lat zmieniła obszary aktywności biznesowej oraz postrzeganie możliwości kontaktu z potencjalnym klientem. Nie liczy się już tylko reklama tradycyjna, ta w miejscach ogólnodostępnych, na bilbordach, telebimach, w radio czy telewizji.
Nie zastanawiamy się w jakim czasopiśmie wypromować firmę, produkty czy usługi. To już wiemy! Nauczyliśmy się tego kilka lat temu. Znamy narzędzia, zmieniają się natomiast media, rosną możliwości, a jednocześnie ewoluują techniki oraz metody reklamy, można to zauważyć codziennie w sieci. Internet w wyjątkowy sposób wpływa na życie wielu z nas, na sposób myślenia, komunikacji oraz podejścia do klienta. Wiemy, że nadał on inne znaczenie potrzebie komunikacji, która jest kluczowym czynnikiem sukcesu na rynku. Obserwujemy niespotykane wcześniej zbliżenie i przenikanie się zarówno potrzeb jak i oczekiwań konsumentów oczekujących na otwartą komunikację z przedstawicielami firm oraz partnerskiego traktowania mającego na celu wpływ na kształt produktów i usług. Wymusiło to realną zmianę podejścia nie tylko do komunikacji, ale przede wszystkim do public realtions oraz stosowania nowych form marketingu – tzw. marketingu internetowego.
Nowe oblicze e-marketingu
Marketing internetowy w dniu dzisiejszym, to nie ten sam e-marketing, który miał miejsce w latach 90-tych, w czasie dynamicznego rozwoju Internetu oraz technologii z nim związanych. Kiedyś reklama przybierała formy mailingu oraz banerów wyświetlanych zarówno w przeglądarkach internetowych jak i na wszystkich innych stronach, na których spodziewany był większy ruch użytkowników sieci oraz możliwość dotarcia do potencjalnego klienta. Algorytmy wyszukiwania informacji w sieci dopiero były tworzone, a pierwsze wyszukiwarki mieniły się kolorami banerów jak choinki na Święta Bożego Narodzenia. To jednak było nieistotne biorąc pod uwagę korzyści jakie daje reklama internetowa: możliwość publikowania w dowolnym czasie, możliwość dotarcia do dowolnego miejsca na świecie oraz natychmiastowa reakcja rynku. I właśnie ta cecha reklamy w Internecie przetrwała do dzisiaj, zdążyła jednak ewoluować z korzyścią dla nas.
E – reklama
Otóż, skuteczność reklamy zależy przede wszystkim od poprawnego wyboru targetu, dostosowania oferty do potrzeb klienta oraz trafności wyboru miejsca reklamowego. E-reklama daje nam tą możliwość, możemy nie tylko wybrać do kogo kierujemy przekaz, ale także gdzie ona będzie publikowany, w jakiej formie oraz kto go odczyta. Pomocne przy tym stają się narzędzia które dostarczają serwisy oraz wyszukiwarki internetowe – narzędzia pozwalające dostosować reklamę zarówno do zawartości stron Internetowych jak i do wyników wyszukiwania informacji: Google AdSense, Onet Boksy, WP Boksy reklamowe, Yahoo! Search Marketing, Google AdWords. To oczywiście doskonały sposób na zwiększenie widoczności naszego serwisu czy też witryny. Zwiększenie – tak, ale to nie sposób na zaistnienie w sieci.
Wyszukiwarka ma znaczenie
Reklama internetowa, nawet ta najbardziej skuteczna, nie pomoże nam na długo jeśli naszej witryny nie będzie można znaleźć za pomocą wyszukiwarek. Dlaczego? … na to pytanie jest prosta odpowiedź. Społeczeństwo jest już trochę zmęczone zalewem reklamy jaki ma miejsce na co dzień: radio, telewizja, telebimy, ulotki, promocje, mailing, banery reklamowe, szum informacyjny na każdym kroku – to wszystko napędza koniunkturę na oprogramowanie mające na celu usuwanie spamu, oraz niechcianych reklam na witrynach internetowych, serwisach oraz w wyszukiwarkach, tak aby wyświetlana treść była jedynie wypełniona oczekiwanymi informacjami.
W walce o pierwsze miejsce
Wszyscy, codziennie wyszukujemy milionów informacji, począwszy od aktualnej prognozy pogody, poprzez ceny towarów i usług, po notowania kursów walut, czy też ceny nieruchomości. Wyszukujemy je wpisując w wyszukiwarce słowa kluczowe. Idealnie byłoby, aby nasza strona znajdowała się w czołówce wyników wyszukiwania, wtedy klient mógłby łatwo do niej dotrzeć. Ale nie wystarczy posiadać stronę, aby to było możliwe. Najważniejsze jest jak technicznie nasza witryna została wykonana i w jaki sposób umieszczamy na niej treść, bo to właśnie treść decyduje o tym, czy w ogóle nasza strona będzie widoczna w wyszukiwarkach.
Skuteczne pozycjonowanie
Widoczność to połowa sukcesu, drugą połową jest miejsce na liście wyników wyszukiwania na interesujące nas słowo kluczowe, czyli na frazę jaką wpisuje osoba poszukująca informacji. O tą pozycję musimy zadbać stosując szereg czynności i zabiegów kryjących się pod hasłem pozycjonowania. To właśnie skutecznie przeprowadzone pozycjonowanie daje nam gwarancję polepszenia pozycji naszej witryny w rankingu. To co musimy zrobić zależy w dużej mierze od przeprowadzonego wcześniej audytu strony, który pozwoli nam na dobór odpowiednich metod. Zagadnienia związane z pozycjonowaniem to optymalizacja kodu strony, poprawne uzupełnienie meta tagów, dobór odpowiednich słów kluczowych, poprawa treści zawartych na stronie, zdobywanie odnośników prowadzących do witryny, a także ciągłe dbanie o dobry wizerunek naszej firmy w sieci.
„Czarne” komentarze
Naszymi klientami są użytkownicy Internetu, to właśnie oni wpływają na wzrost sprzedaży naszych produktów i usług, jednak są w pewnym stopniu także zagrożeniem, jeśli są niezadowoleni. To ich opinie, negatywne komentarze i dyskusje potrafią być zagrożeniem dla wizerunku firmy czy produktu i potrafią popsuć działania związane z pozycjonowaniem witryny. Dzieje się tak głównie ze względu na zasadę działania algorytmu wyszukiwarek, które każdą treść traktują z jednakowym priorytetem, nie różnicując informacji negatywnych i pozytywnych. Starają się wyświetlić maksimum informacji zgodnych z zapytaniem, dając użytkownikowi kompendium wiedzy na dany temat. Opinie i komentarze najczęściej znaleźć można na forach czy blogach internetowych, portalach społecznościowych, czyli miejscach skupiających duże grupy osób. Charakter tych miejsc, często uaktualniana treść oraz dyskusje i komentarze innych uczestników sieci sprawia że witryny te pojawiają się na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania, a wraz z nimi negatywne opinie czy komentarze, które wpływają na nasz wizerunek.
Społecznościowy charakter Internetu
Takie właśnie wady i zalety posiada trend WEB 2.0, pozwalający współuczestniczyć użytkownikom w tworzeniu i publikacji treści w Internecie. Trend ten przyczynił się na przełomie lat do rozwoju blogów oraz portali społecznościowych – nowego miejsca, gdzie skutecznie możemy wykorzystać znane już lub nowe narzędzie marketingowe. Nie możemy o tym zapominać, bo to uczestnicy tych portali są naszymi klientami, to oni w głównej mierze wpływają na postrzeganie naszej marki i często wyrażają opinie na forum ogólnym budując ogromną bazę informacji z której wszyscy korzystamy.
A co w przyszłości?
Internet ewoluuje, ale informacja która raz zostanie wprowadzona do sieci będzie w niej krążyła, będzie powielana i czytana przez innych, dlatego powinniśmy zadbać o zbudowanie dobrego wizerunku w sieci. Co nas czeka w niedalekiej przyszłości? Prawdopodobnie za jakiś czas będziemy świadkami narodzin ery WEB 3.0 pozwalającej na takie przetworzenie informacji zawartych już w sieci, aby były one dostępne dla różnych aplikacji, systemów wykorzystujących sztuczną inteligencję, zdolnych rozpoznać nasze zamiary i wyświetlić wyselekcjonowane odpowiedzi, czy też narzędzi pozwalających na automatyczne generowania treści na podstawie wiedzy zawartej w sieci. Część pomysłów jest już realizowana, jednak jak bardzo wpłynie to na działania marketingowe w sieci, tego nie wiemy.